Els arxius d'àudio o podcast

El podcast es presenta com un recurs que s'utilitza cada vegada més en el món educatiu,com un bon suport a la tasca del docent a l’aula, sent un complement informacional a la imatge i al text i a la vegada una eina de treball per a les classes d’idioma, educació musical, lectura oral…

Vegeu aquest article i escolteu l'arxiu d'àudio on s'exemplifiquen activitats d'utilització del podcast a l'aula:

I també aquesta presentació digital en anglès amb diferents propostes educatives:

Anomenem podcast els arxius sonors que podem crear, editar i compartir en línia. L’origen de la paraula bé de podcàsting, que és la tecnologia que ens permet penjar arxius d’àudio a la xarxa (Vegeu el que en diu la Viquipedia).

Des de la biblioteca hem de tenir en compte, igual que hem fet amb les imatges i els vídeos, la doble utilització del podcast:

• Recollir i seleccionar arxius sonors d'ús per a la pràctica educativa al centre.
  • Com podem crear, emmagatzemar i compartir podcast per a la difusió de la biblioteca o resultant de les activitats tant de la biblioteca i del centre educatiu.

On cercar arxius d'àudio

Són molts els espais a la xarxa i de temàtiques molt diverses que posen arxius sonors a la nostra disposició. Podem recollir aquells que s’utilitzen des del nostre centre o bé buscar-ne, seleccionar-ne i fer-ne difusió des de l'espai web de la biblioteca, utilitzant els marcadors socials… Molts d'aquests espais tenen un canal RSS a què ens podem subscriure per rebre les novetats, podem fer-ho utilitzant el //google reader// o bé l'//itunes//.

Com crear podcast

Per la creació d'un podcast,

• necessitem un ordinador, un micròfon i un software,
  • fer la gravació (podem instal·lar a l’ordinador l'Audacity o bé utilitzar el Podomàtic que ens permet treballar en línia)i guardar l'arxiu resultant.
  • Ja només ens queda penjar l'arxiu a la xarxa i compartir-lo (podem utilitzar ivoox).

Si voleu més informació de com crear in podcast vegeu: Podcast fàcil

audacity.jpg

Consulteu les possibilitats d'//Audacity// i el seu funcionament a:

El podcast a la biblioteca 2.0

El podcast és un recurs que la biblioteca haurà de valorar de tenir-lo recollit i fer- ne difusió amb l’objectiu de:

• disposar d'arxius sonors de suport a la tasca docent,
  • disposar d'arxius sonors de suport a la tasca de recerca de l'alumnat i
  • recollir i compartir aquells podcasts que es generin des del centre i que siguin d’interès per a la col·lecció local.

Si des de la biblioteca ens disposem a compartir els podscasts i posar-los a disposició de la comunitat educativa haurem de conèixer aplicacions que ens permetin fer-ho.

Algunes aplicacions que ens poden interessar són: ivoox, podomàtic,itunes, Voxopop,esnips

Mireu les propostes d’utilització des de biblioteques escolars:

De les diverses eines nosaltres proposem conèixer //ivoox//:

ivoox.jpg

ivoox és un kiosc per escoltar emissores de ràdio, podcast, audiollibres, conferències… ivoox permet publicar, reproduir, descarregar i compartir àudios. Ens permet també seguir altres usuaris i incrustar al nostre bloc o web els àudios del nostre interès.

Vegeu en 1 minut les possibilitats d'ivoox: descubre ivoox en 1 minuto

Per utilitzar ivoox primer cal que ens registrem. Pots utilitzar els espais següents amb indicacions de com moure's per ivoox:

voki.jpg

El //voki]//] és una eina que ens permet crear un personatge o avatar, anometat voki, que es mou i parla d’acord amb el text que introduïm. En forma de //widget//, podem incrustar l’arxiu resultant a una pàgina web o bloc. <note> Aquestes són algunes possiblitat educatives: [[ http://www.educacontic.es/blog/voki-personajes-que-hablan-text-speech|Voki - Personajes que hablan

</note>

Hi ha propostes de biblioteques escolars d'utilitzar el voki per a algunes de les seves activitats.

Mireu l’ús que en fan els alumnes de l’escola Sant Jordi de LLeida des de la biblioteca:

Proveu-ne el funcionament utilitzant aquests tutorials: