Les imatges

La imatge té un valor informatiu i és un recurs educatiu indiscutible. L’ús que en podem fer des de la pràctica educativa diària ens obliga a tenir-lo en compte des de la biblioteca del centre, per aquest motiu ens cal conèixer:

• Quines imatges podem utilitzar com a recurs de suport a la tasca docent.
  • Com i on podem guardar i compartir les nostres imatges per fer difusió de la biblioteca o les activitats que s’hi duen a terme.

Els bancs d'imatges

A la xarxa podem trobar diferents bancs d’imatges, alguns són de pagament, d’altres amb llicències que ens permeten fer-ne ús amb determinades condicions. Els podem analitzar i valorar i, si els considerem d’interès, posar-los a disposició de l’alumnat i del professorat i facilitar-ne així l'accés i la correcta utilització de les imatges.

A l’hora d’escollir una imatge cal que procurem que tinguin llicència per fer-ho i citar sempre la font d’on l’hem tret. A més a més de fer-ho nosaltres cal que ho expliquem als nostres alumnes i que ho demanem en les seves tasques educatives.

Els cercadors

També podem buscar la imatge que ens interessa utilitzant cercadors adients:

• Wylio és un cercador d'imatges amb llicència creative commons. Podem disposar de les imatges sempre que en citem el creador. Un dels seus valors és que genera el codi per insertar la imatge amb l'enllaç a l'autor. Per utilitzar-lo cal tenir un compte a google.
  • Des del cercador d’imatges de Google només ens cal indicar que volem cercar imatges per reutilitzar des de Cerca avançada.

Les imatges a la Biblioteca Escolar 2.0

Si des de la biblioteca ens proposem aglutinar, classificar i facilitar l'accés de les imatges que alumnat i professorat del centre pugui necessitar,hem de valorar quines són les eines que utilitzarem:

• podem utilitzar els marcadors socials per enllaçar amb imatges que són del nostre interès
  • o bé accedir a aplicacions que ens permetin crear col·leccions d’imatges (en parlem més endavant en aquesta màteixa pràctica).

Ens caldrà després utilitzar les eines comunicatives per fer-ne la difusisó:

• Incloure els enllaços del nostre bloc, web…
  • Us de les xarxes socials per comunicar la novetat

L’ús de les imatges per a la comunicació i difusió de les activitats de la biblioteca i del centre

Si des de la biblioteca ens proposem gestionar espais per facilitar la difusió de les activitats de la biblioteca i del centre i que puguin ser compartides per la comunitat educativa, haurem de conèixer on i com podem penjar les nostres col·leccions d'imatges: Photopeach, PictureTrail, Flickr, Picasa

De les diverses eines 2.0 que trobem, per aquesta formació ens centraren en el Flickr i en els Àlbums Picasa.

Algunes biblioteques, escolars i no escolars, ja estan fent ús d’aquestes eines, principalment per penjar les pròpies col·leccions. Vegeu-ne alguns exemples:

//Flickr// és un lloc web que permet:

• guardar, classificar i compartir imatges.
  • Funciona com a xarxa social, on pots pujar les teves pròpies imatges o fotografies,
  • crear els teus propis àlbums o coleccions,
  • veure els d’altres usuaris,
  • formar part de grups,
  • afegir etiquetes,
  • explorar i comentar les imatges d’altres usuaris,
  • insertar imatges des del teu lloc web

Vegeu també el que en diu la Viquipèdia

Tant si volem pujar les nostres imatges com si volem cercar imatges per crear les nostres pròpies col·leccions cal que ens registrem primer.

Registreu-vos i proveu el funcionament de Flickr, per fer-ho i conèixer les seves possibilitats consulteu aquests tutorials :

Algunes aplicacions permeten ampliar l'ús de Flickr:

• Compfight: Per cercar imatges a Flickr utilitzant diferents criteris de filtratge.
  • Imagecodr: Per referenciar una licència Creative Commons d'una imatge de Flickr que volem utilitzar. Només cal que copiem la URL de la imatge i ens sortirà la referència.
  • Picnik: Ens permet editar imatges en línea.

Algunes exemples d'ús del Flickr:

Difusió de les activitats de la biblioteca:

Col·leccions de fotografies de la ALA (American Library Association). Es pot accedir des d'una wiki de l'entintat

Picasa és una aplicació que permet:

• organitzar les nostres fotografies,
  • penjar-les en un espai web,
  • etiquetar-les i
  • crear els teus propis àlbums,
  • compartir-les insertant-les en un espai web o un bloc,
  • seguir altres usuaris i que ells et segueixin a tu mitjançant RSS

Picasa a la vegada ofereix un software que descarregat a l'ordinador possibilita la gestió de les fotografies guardades al disc dur, l’edició d’àlbums i la sincronització amb la web per penjar les col·leccions d’imatges que es vulguin compartir (Vegeu què en diu la Wiquipèdia).

Obriu un compte a Google si no en teniu i proveu el funcionament de Picasa, utilitzeu aquest tutorial per conèixer el seu funcionament i les seves possibilitats:

En el context de la biblioteca escolar l’ús dels àlbums de Picasa l’hem trobat, principalment, en la funció de fer difusió i compartir les imatges de la biblioteca i/o del centre educatiu.

Vegeu-ne alguns exemples d'ús del Picasa:

Per saber-ne més: