Activitat 3: El centre com a espai comunicatiu

Aquesta activitat té com a objectius:

• Compartir la idea del centre com a espai comunicatiu.
  • Analitzar les possibilitats que ofereix el centre per fer un ús real de llengua des de les classes de llengua.
  • Analitzar alguns exemples pràctics.

Descripció

Us proposem que escolliu aquelles lectures que penseu que us poden ajudar en el disseny de la pràctica d’aula. Les lectures són opcionals, és a dir, no cal llegir-les totes. El que és important és recollir noves idees, o reafirmar-se en els partits ja presos, que serveixin de base per dissenyar la pràctica conjunta que haureu d’experimentar a l’aula.

Per exemplificar algunes de les idees que aporten les lectures també s’ha incorporat una experiència feta des d’un centre educatiu català i que pot servir com a font d’inspiració a l’hora de fer el disseny de la vostra experiència.

Orientacions de treball

1. Us oferim dos textos i una experiència que tenen com a tema el centre com a espai comunicatiu. Escolliu aquelles lectures que penseu que us poden ajudar en el disseny de la vostra pràctica:

a) CAMPS, Anna (comp). “L’emergència del context”. Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó, 2003. p. 22-24

En aquest article, s’analitza el context des de tres perspectives teòriques:

• el context com a situació
  • el context com a comunitat discursiva
  • el context com a esfera d’activitat humana

b) SÁNCHEZ-ENCISO, Juan. “L’emergència del context”. (Con)viure en la paraula. L’aula com espai comunitari. Barcelona: Graó, 2007. p.56-58.

En aquest capítol, l’autor explica com el context de l’aula permet fer un plantejament del treball escrit que es projecta fora d’aquest espai comunicatiu i que fa que aquesta projecció tingui vida pròpia.

c) Periodisme digital a secundària [Consulta: 25 setembre 2012]

L'institut Isaac Albéniz de Badalona explica com han treballat els gèneres literaris des d'un punt de vista periodístic. L’alumnat de 3r d'ESO participa en un crèdit anomenat "Revista", i les seves produccions passen a formar part del Bloc de secundària, Cròniques, d’escoles en Xarxa. Escoles en Xarxa. Escoles en Xarxa [Consulta: 25 de setembre de 2012].

2. Aquestes preguntes us poden ajudar a reflexionar sobre aquest tema i prendre decisions per a la planificació de la pràctica d’aula.

• Quin context comunicatiu ofereix el nostre centre per poder fer una proposta de treball escrit des de les classes de llengua?
  • En tenim ja alguna experiència?
  • Quines temàtiques podem treballar conjuntament des de les classes de llengua?
  • Quins aspectes hem de tenir en compte pel que fa a la coordinació? I pel que fa als aspectes organitzatius?
  • El context que hem escollit ofereix possibilitats de projecció a l’exterior?

Materials