Mòdul 4: la Convenció sobre els Drets de l’Infant com a contingut d’aprenentatge i com a referent actitudinal

En moltes ocasions, l’ensenyament que té lloc a les aules no és un reflex de les especificacions del marc legal respecte als objectius que l’alumnat ha d’haver assolit quan finalitzi la seva educació, sinó que són més aviat el resultat de la tradició educativa, del que el professorat coneix, del que els llibres de text recullen en les seves pàgines, de les demandes dels nivells educatius superiors, etc.

Si s’analitzen els grans objectius i competències bàsiques incloses en el currículum educatiu de Catalunya de les etapes d’educació primària i d’educació secundària es pot considerar que els valors i continguts de la Convenció sobre els Drets de l’Infant hi estan recollits, però la dificultat rau en la concreció a l’aula d’aquestes línies mestres d’actuació i també en la priorització dels continguts que s’han d’ensenyar per assolir els mínims que permetin el desenvolupament integral dels infants.

Una altra qüestió molt important que cal tenir en compte és com s’incorporen aquests continguts i valors i com es transmeten. L’actitud i la manera de fer que pren el professorat a l’aula i al centre són claus per aconseguir-ho, així com el fet que els infants puguin gaudir del suport i les condicions òptimes per desenvolupar el seu potencial al màxim possible.

De fet, a ulls de la Convenció i el seu article 42, que en promulga la màxima difusió per tal que tothom —petits i grans— la coneguin, les persones que treballen amb o per a infants haurien de rebre una formació específica sobre els seus continguts. Així mateix, el Comitè sobre els Drets de l’Infant proposa que l’ensenyament de la Convenció estigui present en escoles i universitats.