Mòdul 3: L’escola educadora en drets i pels drets de la infància

L’itinerari per ser una escola respectuosa amb els drets de la infància comporta col·locar la Convenció sobre els Drets de l’Infant al centre de la cultura escolar i que aquesta regeixi la vida de l’escola i de les persones que hi conviuen. Implica aprendre i incorporar una comprensió profunda de les responsabilitats que tenim envers els altres i que la societat té envers els infants, tal com resa la Convenció. Obliga a donar coherència a les tasques diàries d’ensenyar el currículum, d’administrar la política de centre, de gestionar els programes i de sensibilitzar i formar tothom. Significa també donar oportunitats i mecanismes reals als infants per expressar les seves opinions, per participar en les decisions de l’aula i de l’escola i per contribuir a resoldre conflictes de violència o discriminació.

Els articles de la Convenció guien sobre com els sistemes educatius poden desenvolupar i aplicar la legislació, la política i la pràctica: el dret a disposar d’un accés equitatiu i fruir dels beneficis del sistema educatiu, el dret a l'accés a l'educació primària i secundària sobre la base de la igualtat d'oportunitats i que la disciplina escolar sigui administrada de manera compatible amb la dignitat humana de l'infant, el dret a participar i expressar la seva opinió en els assumptes que l’afecten, el dret a exercir les seves llibertats fonamentals, el dret a la protecció contra la discriminació i l’abús, i també el dret al reconeixement de les seves necessitats culturals i d’oci.