Tutorial 2c. La inserció dels gadgets laterals amb Blogger

Els ginys laterals que es proposen fer són els següents:

• Giny de contacte amb la biblioteca
  • Giny d'enllaços a les web del centre
  • Giny d'enllaços d'interès
  • Giny d'accés al catàleg ePèrgam de cada centre
  • Giny de Creative Commons
  • Giny amb la imatge del Departament d'Educació
  • Altres gadgets

Com fer el gadget: Contacta amb la biblioteca

• Aneu al Tauler, cliqueu a Disseny i trieu Afegir un gadget.

• S’obrirà una finestra com la següent. Trieu Més gadgets de Google i us apareixerà el del Formulari de contacte. Seleccioneu-lo.

• Ompliu amb el títol que vulgueu i deseu els canvis

• En acabar cliqueu a Desa la disposició

Com fer els gadgets: Enllaços del centre i enllaços d’interès.

Recordeu que és aconsellable oferir els enllaços del centre agrupats en un mateix gadget i, en un altre, posar-ne els enllaços d’interès que voleu destacar.

Torneu a Disseny i trieu Afegir un gadget (Com en l’anterior)

Seleccioneu el gadget Llista d’enllaços (cap al final de la llista)

Poseu el nom del gadget, per exemple "Enllaços del centre" i ompliu amb les dades del primer enllaç com indica l’exemple en la imatge següent i premeu Afegeix un enllaç. A continuació, aneu afegint els enllaços que vulgueu i, quan hàgiu acabat, premeu el botó Desa.

Inserció de la resta de gadgets

• El procés és exactament el mateix. Els gadgets més usats són els següents:
    • Quadre de cerca
    • Arxiu del blog
    • Estadístiques del blog
    • Traductor de Google
    • Dades del perfil
  • Hi ha gadgets que solament els podem incloure un sol cop, però hi ha d’altres, com els gadgets de text o d’imatge, que els podem inserir més vegades.

4. Com inserir una imatge en un gadget

• Trieu el gadget Imatge

• Configureu-lo:
    • Títol. En cas d’aquest exemple: Cerqueu al catàleg
    • Llegenda: No és obligatori
    • Enllaç: Si volem posar un vincle a la imatge. En aquest cas posarem la URL de l’epèrgam de la nostra biblioteca.
    • Imatge: És millor que la pugem des del nostre ordinador, per tant seleccionarem la imatge des d’una carpeta que tinguem a l’ordinador o al "llapis"
    • Marcarem Redueix fins ajustar si la imatge és massa gran
    • Desa

• Obtenció de l'enllaç a l'ePèrgam del centre des del web del Programa
  El podem aconseguir des de l'entorn de consulta del web de l'ePèrgam.
  • Accediu a l'entorn de consulta del web del Programa i seleccioneu el tipus de centre.
  • Cliqueu a les tecles Control+F i s'obrirà una finestra en el vostre navegador.
  • Introduïu el nom del centre i quedarà destacat en color.
  • Situeu el ratolí sobre el nom del centre i cliqueu amb el botó dret del ratolí.
  • Seleccioneu, del desplegable, Copia l'enllaç o un missatge similar.

[[http://xtec.gencat.cat/ca/projectes/biblioteca/epergam/entorn-consulta]]

Com inserir un text en un gadget. Exemple per fer el gadget de Creative Commons.

• Torneu al blog i cliqueu Format | Afegeix un gadget
  • Trieu un gadget de Text
  • Escriviu el títol i, prement sobre Modifica l’Html i, apareixerà una pantalla igual però dirà Text enriquit

• Enganxeu en Contingut el codi embed que heu copiat . Cura que hem de veure Text enriquit.

• Si premeu un altre cop Text enriquit tornarem al mode edició i veurem Modifica Html i podrem visualizar el que hem escrit en codi:

El mòdul 4 d’aquest curs ofereix més informació sobre les diferents llicències Creative Commons.. Pel que fa a les imatges dels nostres alumnes que publiquem al blog i de les quals haurem de tenir el consentiment familiar per fer-ho, hem de tenir present que, si en el nostre blog optem per una llicència Creative Commons, haurem de fer constar que el contingut del blog es regeix pels criteris de la llicència, llevat de les imatges de les persones que siguin clarament identificables, ja que el centre ha obtingut el permís per publicar les imatges dels alumnes a les webs del centre, i potser no tindrem permís per autoritzar que se'n faci un altre ús com podria ser una obra derivada.

* Per tant, és convenient afegir a final del codi embed que hem copiat, la frase següent:

^ llevat de les imatges de les persones que siguin clarament identificables. ^

Com inserir la imatge del Departament d'Educació

* Descarregueu aquesta imatge del Departament clicant a sobre amb el botó dret del ratolí i guardeu-la al vostre ordinador.

• Aneu a Format | Afegeix un gadget i seleccioneu gadget ìmatge.

• Configureu-lo:

Feu constar aquests paràmetres:

Títol: Titularitat
 Llegenda: No és obligatori
 Enllaç: En aquest cas posarem la URL de la web del Departament d'Educació
 Imatge: Seleccionarem el logotip que acabem de descarregar
 Cal marcar la casella **Redueix fins ajustar**
 No oblideu de prémer el botó **Desa**